Reklama
 
Blog | Erik Tabery

Udělal časopis Týden chybu?

Když se objevila zpráva, že časopis Týden spletl jména, takže vyznamenání od prezidenta nedostane jeho mluvčí Petr Hájek, ale jiný muž toho jména, vzbudilo to úsměšky. Redakce si vysloužila kritiku i od veřejnoprávní televize, že by si měla lépe ověřovat informace a to ze dvou zdrojů. Časopis Týden je v tom ale zřejmě nevinně.

Jsou chvíle, kdy si novinář informaci z více zdrojů prostě nemůže ověřit. Velmi citlivá sdělení jsou mnohdy k dosažení jen díky jednomu dobrému zdroji a zbytek pak žurnalisté nechávají na indiciích, které postupně sbírají. Když jsem se z médií dozvěděl, že autorem článku je Miroslav Korecký, hned jsem si říkal, že tu jde o něco víc, než o chybu novináře. Pan Korecký je totiž známý tím, že má velmi dobré vztahy s tajemníkem prezidenta Ladislavem Jaklem. V posledním Týdnu o tom ostatně i píše a je zřejmé, že jde dokonce o vztah přátelský. Také tu uvádí, že mu informaci skutečně právě Jakl poskytl. Kdo by se tedy panu Koreckému divil, že svému zdroji u tak banální zprávy uvěřil? Navíc, když to Hrad nevyvracel?

Je tu ale jiná otázka: Proč mluvčí prezidenta zradil přítele a lhal mu? Důvodů může být celá řada, třeba Jakl nelhal a vyznamenání měl skutečně dostat mluvčí Petr Hájek, ale když se tomu začala veřejnost posmívat, tak prezident couvl. Také za tím může být souboj o vliv na Hradě a nebo snaha poškodit časopis Týden.

Ať už je to jakkoli, redaktor je v tomto případě nevinen. V Česku je častá snaha médií využít jakoukoli chybu konkurence k jejímu potupení či posmívání – tedy ne ke kritice, ale k urážce. Mnohdy je to však skutečně rána sama sobě. Novináři se pohybují ve velmi komplikovaném světě, kde je těžké třídit informace, ověřovat je a hledat pravdu. A téměř každý tu a tam na svých zdrojích uklouzne. Stává se to všude na světě. Jde spíše o to, jak je to často a jestli je schopen omyl přiznat.

Reklama